Het ruimtevaartbedrijf Venturi Space heeft tijdens de laatste editie van de Paris Air Show zijn MONA LUNA ruimtevaartuig onthult, een 100% in Europa gebouwde maanrover. Het onbemande ruimtevoertuig is ontworpen om de ambities van het Europees ruimteagentschap ESA en het Franse CNES te ondersteunen en zal worden gebouwd in de fabriek van Venturi Space France in Toulouse. Het uiteindelijke doel is om Europa tegen 2030 te voorzien van een eigen maanrover.
Europese autonomie op het gebied van maanmobiliteit is een belangrijke strategische uitdaging. Venturi Space helpt dit te realiseren met MONA LUNA, zijn aankomende maanrover die is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van ESA en nationale Europese ruimtevaartorganisaties. Het voertuig zal Europa helpen om technologische onafhankelijkheid te bereiken op het gebied van maanmobiliteit, waardoor het voorop kan lopen in de industriële ontwikkeling en zijn ruimtevaartambities kan verwezenlijken.
Onder leiding van Venturi Space France
Venturi Space France zal vanuit zijn basis in Toulouse toezicht houden op de ontwikkeling en ruimtevaartkwalificatie van MONA LUNA en alle aspecten van het proces coördineren: boordelektronica, avionica, ruimte-grondverbindingen, energiebeheersystemen, assemblage, eindintegratie en acceptatietests ter voorbereiding op de ruimtevlucht. Dit alles met één duidelijk doel: MONA LUNA tegen 2030 op de zuidpool van de maan inzetten.
Gesteund door ESA en CNES
Het Europees ruimteagentschap ESA ondersteunt Venturi Space bij het ontwerpen en ontwikkelen van de cruciale technologieën die nodig zijn voor een grote maanrover die meerdere maan nachten kan overleven. De steun van ESA bevestigt de aanpak van Venturi Space en benadrukt zijn expertise. Het project zal voortbouwen op de ervaring die is opgedaan met de programma's voor de ontwikkeling van de FLIP- en FLEX-rovers in het kader van een strategisch partnerschap met het Amerikaanse bedrijf Venturi Astrolab, Inc. Venturi Space ontwerpt en bouwt momenteel de hypervervormbare wielen die op die voertuigen zullen worden gemonteerd, samen met de bijbehorende elektrische systemen (in Zwitserland) en hoogwaardige batterijen (in Monaco).
Europese technologie
MONA LUNA is ontworpen om door het Ariane 6.4-lanceersysteem de ruimte in te worden gebracht en door de Europese Argonaut-maanlander op het maanoppervlak te worden neergezet, terwijl de rover zelf zal worden uitgerust met een robotarm om wetenschappelijke instrumenten en ladingen te hanteren. Hij zal:
- elektrisch aangedreven zijn,
- oplaadbaar zijn via zonnepanelen,
- ontworpen zijn om autonoom te bewegen,
- uitgerust zijn met drie hoogwaardige batterijen,
- in staat zijn om een breed scala aan ladingen te vervoeren,
- ontworpen zijn om meerdere maan nachten te overleven,
- een topsnelheid van 20 km/u kunnen halen,
- ontworpen zijn om in totaal 750 kg te wegen.
De rover kan in geval van nood ook worden gebruikt om een astronaut in moeilijkheden te vervoeren, zoals voorzien door de ESA en CNES in hun haalbaarheidsstudies.
Een duidelijk commercieel doel
De eerste missie van MONA LUNA zal zich richten op puur wetenschappelijke toepassingen, maar toekomstige missies kunnen worden georganiseerd om te voldoen aan de vraag van de Europese privésector voor verschillende doeleinden, waaronder het vervoeren van ladingen naar de Zuidpool, het ter plaatse exploiteren van maanbronnen (zoals helium-3) of zelfs publieksvoorlichtingscampagnes. Deze aanpak zal helpen bij het opzetten van een duurzaam economisch model voor de rover op de lange termijn, op vrijwel dezelfde manier als bij de vroege ontwikkeling van mobiliteit op aarde.
Voorstelling van de MONA LUNA maanrover tijdens de Paris Air Show in juni 2025 - Foto: SpaceNews.com
Bron: Venturi Space