NASA wilde met het Reusable Launch Vehicle programma uit de jaren '90 technologieën demonstreren waarmee hypersonische ruimtevliegtuigen betaalbare, herhaalde ruimtereizen konden maken. Het was nooit de bedoeling om de prestaties van jacht-, ski- en sportuitrusting te verbeteren, maar meer dan twintig jaar na de annulering van dit ruimteprogramma is dat wel gebeurd. Een van de meest succesvolle spin-offs van het programma is een stof met de naam Protective Coating for Ceramic Materials, of PCCM, dat NASA's Ames Research Center in Silicon Valley, Californië, uitvond om de hitteschilden van ruimtevliegtuigen te beschermen tijdens de terugkeer in de atmosfeer.
Net zoals NASA de massa van een ruimteschip moet verminderen zodat het aan de zwaartekracht van de aarde kan ontsnappen, werken autofabrikanten aan gewichtsvermindering om de prestaties van het voertuig te verbeteren. In het geval van remrotors is lichter beter voor de acceleratie van een voertuig, betrouwbaar stoppen en zelfs voor het verbruik van brandstof. Orbis Brakes Inc. heeft een door NASA gepatenteerde technologie in licentie genomen om dat en nog veel meer te bereiken. Dit revolutionaire remschijfontwerp is minstens 42% lichter dan conventionele gietijzeren rotors, met prestaties die vergelijkbaar zijn met veel duurdere koolstofkeramische remmen.
Zeeschildpadden worden beschouwd als een barometer voor de gezondheid van de oceaan omdat hun welzijn afhangt van de gezondheid van hun ecosysteem, aldus Sarah Hirsch van het Loggerhead Marinelife Center in Florida. Tegenwoordig worden ze allebei zieker. Alle zeeschildpaddensoorten worden als bedreigd beschouwd, maar het is moeilijk om te weten hoe we hun achteruitgang kunnen keren als de eerste jaren van hun leven in de open oceaan worden doorgebracht, waar het vrijwel onmogelijk is om ze te volgen.
Communiceren als door traumatisch hersenletsel, een beroerte of ziekte spraak onmogelijk is, kan ontmoedigend zijn. Maar gespecialiseerde eye-tracking technologie gebruikt oogbewegingen om mensen met een handicap in staat te stellen één-op-één te communiceren, via de telefoon of het internet. De technologie is niet nieuw, maar wel veel breder toegankelijk geworden, mede dankzij een samenwerking tussen NASA's Jet Propulsion Laboratory in Zuid-Californië en het bedrijf Eyegaze Inc. in Virginia.
In de Verenigde Staten wordt met behulp van een Pegasus raket de 360 kilogram zware Demonstration for Autonomous Rendezvous Technology (DART) satelliet in de ruimte gebracht. Met deze ruimtemissie wou NASA autonome navigatie- en koppelingstechnieken demonstreren. Na de lancering begaf de DART satelliet zich probleemloos op eigen kracht tot bij een kleine satelliet waarna de missie vroegtijdig werd stopgezet aangezien er een fout was opgetreden tijdens het rendez-vous manoeuvre. Foto: NASA
Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!
Wordt medewerkerDeze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.