dinsdag, 21 december 2021 19:43

Geschreven door
Beoordeel dit item
(2 stemmen)
LauncherOne LauncherOne Foto: Virgin Orbit/AP

LauncherOne is een zogeheten 'air-launched' raket die ontwikkeld werd door het ruimtevaartbedrijf Virgin Orbit. In tegenstelling tot andere draagraketten wordt de LauncherOne raket niet gelanceerd vanop een lanceerbasis maar wel vanonder de vleugel van een aangepaste Boeing 747 dat de raket eerst tot op een hoogte brengt van ongeveer elf kilometer. LauncherOne werd speciaal ontworpen om kleine satellieten zoals 'cubesats' met een maximaal gewicht van 500 kilogram in een lage baan om de aarde te brengen. De LauncherOne raket werd in mei 2020 voor het eerst gelanceerd en zal in de toekomst vanop verschillende locaties op aarde in de lucht gebracht worden. Leer alles over de verschillende lanceringen van de commerciële LauncherOne raket van het ruimtevaartbedrijf Virgin Orbit dankzij dit handig overzicht!

Lanceeroverzicht LauncherOne

• ADLET-1
LauncherOne ?

Foto's: Virgin Orbit

Dit gebeurde vandaag in 1938

De Amerikaanse astronoom Seth Barnes Nicholson ontdekt vanop het Mount Wilson Observatory de Jupitermaan Lysithea. Deze maan heeft een gemiddelde diameter van 18 kilometer en is één van de kleinste manen die tot nog toe zijn ontdekt. Over Lysithea is tot op heden zeer weinig bekend en astronomen vermoeden dat deze maan afkomstig is uit een ander deel van het zonnestelsel. Foto: NASA

Messier 14

M14 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager). In tegenstelling tot andere bolhopen wordt M14 niet helderder naar het centrum toe. In 1964 werd op foto's van de…

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website en/of het Guidestar magazine. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Steun Spacepage!