Nu NASA van plan is om het internationaal ruimtestation ISS in 2030 buiten gebruik te stellen, haast Vast zich om het eerste commerciële ruimtestation te lanceren, dat uiteindelijk het ISS moet vervangen. Het bedrijf heeft nu een belangrijke mijlpaal bereikt in de productie van zijn eerste ruimtestation.
Vast is een ruimtestationbedrijf dat in 2021 is opgericht door Jed McCaleb. Het lanceerde zijn pathfinder, Haven Demo, aan boord van een SpaceX Falcon 9 Bandwagon-4-missie op zondag 2 november 2025 vanaf Space Launch Complex 40 (SLC-40) op de Cape Canaveral Space Force Station in Florida. Het eerste ruimtestation van Vast, Haven-1, zal naar verwachting in mei 2026 worden gelanceerd, eveneens aan boord van een Falcon 9. Haven-1 is niet zomaar een satelliet; het heeft als doel Vast te helpen andere kanshebbers te verslaan voor financiering van NASA Commercial LEO Destinations Phase 2 (CLD). Tot deze bedrijven behoren onder andere Axiom Space (Axiom Station) en Voyager Space/Airbus (Starlab). “Vast gaat snel vooruit met de bouw van Haven-1, het eerste commerciële ruimtestation ter wereld. Het is de springplank naar een groter, krachtiger ruimtestation met meerdere modules en om onze technologie, ons team en onze faciliteiten in de ruimte met bemanning te bewijzen”, aldus CEO Max Haot op X. Vast's Haven Demo zal belangrijke capaciteiten testen, zoals reactiesystemen (RCS), energiesystemen en voortstuwing, ter voorbereiding op Haven-1. De satelliet weegt 515 kg en zal naar verwachting zes maanden in een baan om de aarde blijven. Nu de zonnepanelen zijn uitgeklapt, zal de pathfinder beginnen met het verzamelen van cruciale gegevens voor het toekomstige ruimtestation.
Het eerste ruimtestation van Vast
Op 29 oktober 2025 heeft de primaire structuur van The Haven-1 de druk- en belastingstests doorstaan, met zijn luik en koepelvormige raam, in de fabriek van Vast in Mojave, Californië. Vervolgens vinden de laatste lasinspecties plaats, gevolgd door integratie in de cleanroom van het bedrijf. Het Flight Qualification Article heeft de tests voltooid in de faciliteit die in 2023 van Virgin Orbit is gekocht. Deze omvatten dynamische structurele belastingstests en druk- en lektests. Het Flight Qualification Article is nodig om aan te tonen dat het station bestand is tegen de omstandigheden die nodig zijn om drie jaar in een baan om de aarde te blijven. Max Haot beschreef Haven-1 als het “minimaal levensvatbare product”. Met zijn ene koppelingspoort en zijn afhankelijkheid van een SpaceX Crew Dragon voor belangrijke levensondersteunende systemen, zal het station het bedrijf in staat stellen om de capaciteiten te testen die nodig zijn voor grotere stations in de toekomst. Het Dragon-ruimtevaartuig vereist een dagelijkse vervanging van zijn CO2-scrubber; daarom zal het station worden gelanceerd met de benodigde hoeveelheid voor 30-40 dagen op het station voor vier astronauten.
Het Haven-1 prototype tijdens druktests in Californië - Foto: Vast
Met 45 kubieke meter leefruimte hoopt Vast dat Haven-1 meer aanvoelt als een ‘luxe hotel’ dan als een ruimtestation. De module van 10,1 meter lang en 4,4 meter in diameter beschikt over bemanningsverblijven, uitgerust met Zero-G-geoptimaliseerde bedden die zijn ontworpen voor comfort en stabiliteit. Aan boord bevinden zich ook een koepelvormig raam van 1,1 meter, een uitklapbare gemeenschappelijke tafel en 24/7 communicatie via SpaceX's Starlink. Vast nam in 2023 de ervaren NASA-astronaut Andrew Feustel in dienst als ruimtevaartadviseur; hij is nu de ‘hoofdastronaut’. De voormalige ruimtevaarder van NASA adviseert Vast over hoe het station zo comfortabel en productief mogelijk kan worden gemaakt voor toekomstige astronauten. Haven Lab is het microzwaartekrachtlaboratorium van Vast en zal deel uitmaken van de Haven-1-module. Het onderzoekscentrum en productieplatform biedt tien Middeck Locker Equivalent (MLE) payload-slots. Deze gestandaardiseerde payload-containers, die ook op het ISS worden gebruikt, maken een naadloze overgang tussen voertuigen voor experimenten en onderzoek mogelijk, en elk biedt 100 W continu vermogen. Vijf bedrijven zijn partner geworden van Haven Lab, waaronder Redwire, Yuri en Exobiosphere. Eenmaal in een baan om de aarde zal Haven-1 naar verwachting gedurende zijn levensduur van drie jaar door maximaal vier Vast-bemanningen worden bezocht, waarbij elke missie tien dagen duurt. De eerste missie is Vast-1, die volgens planning in juni 2026 van start gaat. De astronauten worden geselecteerd door Vast en getraind door SpaceX in zijn faciliteiten.
Haven-2 en andere concurrenten
Of het nu gaat om het comfort van de bemanning of het onderzoekspotentieel, alles wat Vast leert van Haven-1 zal worden gebruikt voor het volgende station, Haven-2. Dit station zal uit meerdere modules bestaan en plaats bieden aan maximaal 12 bemanningsleden voor langdurige verblijven. Het voltooide station zal negen modules hebben, met een centrale module die aan boord van een SpaceX Starship-voertuig wordt gelanceerd. Starship zal vanwege zijn omvang en massa het enige voertuig zijn dat het voertuig in een baan om de aarde kan brengen. SpaceX zal de andere modules lanceren met zijn Falcon Heavy-raket. Vast streeft ernaar om de eerste module in 2028 in een baan om de aarde te brengen en het station in 2032 te voltooien. Een enkele module van Haven-2 zal 12 meter lang zijn, met een diameter van 4,4 meter en panoramische ramen tot twee meter. In tegenstelling tot Haven-1 zullen er geen bezoekende voertuigen nodig zijn om het station te ondersteunen zodra het volledig is gemonteerd. Als het station helemaal klaar is, zal het minstens 500 kubieke meter leefruimte hebben, vergeleken met de huidige 388 kubieke meter van het ISS. De centrale module krijgt een koepelvormig raam van 3,8 meter. Vast hoopt de CLD-fase 2 (Commercial LEO Destinations) van NASA te winnen, maar er zijn ook andere bedrijven die meedingen naar financiering, die in totaal 1,5 miljard dollar bedraagt, verdeeld over meerdere toekenningen. Axiom hoopt de eerste module van zijn Axiom Station in 2026 naar het ISS te lanceren, waar het zal aanmeren en wachten op de tweede module, voordat ze worden samengevoegd tot een zelfvoorzienend station.

met een Dragon ruimtecapsule van SpaceX - Foto: Vast
Een andere kanshebber is Orbital Reef van Blue Origin en Sierra Space, een multimodulair station dat uiteindelijk plaats zal bieden aan ten minste tien bemanningsleden. Orbital Reef zal in 2027 worden gelanceerd aan boord van Blue Origin's New Glenn. Starlab, een joint venture tussen Voyager Space en Airbus, zal in 2028 worden gelanceerd aan boord van een Starship-voertuig. Northrop Grumman zal het vrachtbevoorradingsvoertuig leveren, een variant van zijn bestaande Cygnus-voertuig, dat momenteel het ISS bevoorraadt. Nu het NASA CLD Phase 2-contract in 2026 bekendgemaakt zal worden, hoopt Vast aan het agentschap te kunnen aantonen dat het in staat is om een ruimtestation in een lage baan om de aarde te onderhouden door volgend jaar, nog voor zijn concurrenten, een commercieel ruimtestation te lanceren.
Bron: NASASpaceFlight.com








