woensdag, 06 januari 2021 09:04

Het heelal is bijna 14 miljard jaar oud

Geschreven door
Beoordeel dit item
(2 stemmen)
Kaart van de kosmische achtergrondstraling, gemaakt met de Atacama Cosmology Telescope. Kaart van de kosmische achtergrondstraling, gemaakt met de Atacama Cosmology Telescope. Foto: ACT Collaboration

Nieuwe waarnemingen met de Atacama Cosmology Telescope (ACT) in het noorden van Chili hebben aangetoond dat het heelal 13,77 miljard jaar oud is. Dit resultaat komt overeen met eerdere onderzoeken van de Europese satelliet Planck die tussen 2009 en 2013 de kosmische achtergrondstraling bestudeerde. Ondanks deze nieuwe resultaten blijft de discussie over de leeftijd bestaan aangezien deze gegevens niet overeen komen met metingen die eerder gemaakt werden met behulp van de Hubble ruimtetelescoop.

De Atacama Cosmology Telescope (ATC) werd gebouwd in Chili op een hoogte van ongeveer 5 190 meter en is een samenwerkingsproject tussen tal van Amerikaanse universiteiten en de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Eind december 2007 begon dit observatorium aan zijn eerste observaties dat als belangrijkste doel heeft de kosmische achtergrondstraling te bestuderen en in kaart te brengen. Net als de Planck satelliet hebben sterrenkundigen nu ook met de Atacama Cosmology Telescope (ACT) in Chili de kosmische achtergrondstraling bestudeerd en nauwkeurig in kaart gebracht. De kosmische achtergrondstraling is een overblijfsel van warmtestraling die kort na de oerknal werd uitgezonden. Door de uitdijing van het heelal is de temperatuur van deze straling tot drie graden boven het absolute nulpunt gedaald waardoor deze straling zich nu bevindt in een golflengte die in het microgolf gebied ligt. De kaart die nu werd gemaakt van de kosmische achtergrondstraling met de Atacama Cosmology Telescope (ACT) vertoont kleine variaties in temperatuur en polarisatie die zijn ontstaan door kwantumfluctuaties in het vroege heelal. Als gevolg van de kosmische uitdijing zijn deze uitgegroeid tot gebieden van verschillende dichtheden en waar de materiedichtheid relatief groot was, zijn later clusters van sterrenstelsels gevormd. Dankzij de gegevens afkomstig van de Atacama Cosmology Telescope (ATC) kon men meten hoe ver de variaties in temperatuur en polarisatie uit elkaar liggen en daaruit hebben de sterrenkundigen kunnen vaststellen dat het heelal 13,77 miljard jaar oud is. Opvallend is wel dat deze gegevens niet lijken overeen te komen met metingen afkomstig van de bekende Hubble ruimtetelescoop. Zo heeft men met behulp van de Hubble ruimtetelescoop eerder vastgesteld dat het heelal hooguit 13 miljard jaar oud is aan de hand van metingen van snelheden waarmee verre sterrenstelsels zich van ons verwijderen. Wat de exacte oorzaak is van dit verschil in leeftijd is tot op heden nog steeds onduidelijk.

Bron: Astronomers agree: Universe is nearly 14 billion years old!

Dit gebeurde vandaag in 1983

Lancering vanop de Vandenberg lanceerbasis in de Verenigde Staten van de Infrared Astronomical Satellite (IRAS). IRAS voerde de eerste "all sky survey" uit in het infrarode deel van het spectrum. Deze ruimtetelescoop was een zeer succesvolle satelliet voor het waarnemen van infraroodstraling. Het project was een samenwerkingsverband tussen de Verenigde Staten, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De belanngrijkste resultaten die men behaalde met IRAS was ondermeer ontdekking van sterrenstelsels met een extreem grote infraroodhelderheid en de ontdekking van de aanwezigheid van stofschijven rond bepaalde hoofdreekssterren. Foto: NASA

Het weerbericht op Mars

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website en/of het Guidestar magazine. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Messier 90