Een Amerikaanse Atlas V raket heeft in de nacht van 19 op 20 mei 2022 voor de tweede maal een onbemande Starliner ruimtecapsule in een baan om de aarde gebracht. De Atlas V raket vertrok om 00u54 Belgische tijd vanop Cape Canaveral in Florida en zette de nieuwe ruimtecapsule vijftien minuten later uit de ruimte. Tijdens deze tweede onbemande OFT-2 testvlucht moet de Starliner ruimtecapsule zich vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS om vervolgens terug te keren naar de aarde.
Normaal had deze tweede onbemande ruimtevlucht al in de zomer van 2021 moeten plaatsvinden maar de lancering werd toen uitgesteld als gevolg van problemen met het ISS ruimtestation en een technische probleem in de besturing van de stuurmotoren van de Starliner. De Atlas V raket met de Starliner ruimtecapsule werd hierdoor terug in de hangar gereden waarna bleek dat er problemen waren met dertien brandstofkleppen in de servicemodule. Omdat dit probleem te groot was besliste Boeing vervolgens de ruimtecapsule terug van de Atlas V raket te halen en deze te onderwerpen aan een grondig onderzoek. In oktober 2021 werd uiteindelijk beslist de lancering te verplaatsen naar 2022 had men ondertussen ook de oorzaak van het probleem met de kleppen ook gevonden. De tweede onbemande testvlucht zou Boeing aanvankelijk 410 miljoen dollar kosten. Door de problemen die in de zomer van 2021 ontstonden en de vertraging van bijna een jaar moest Boeing nog eens 185 miljoen extra voorzien voor deze testvlucht.
Tijdens deze Boeing Orbital Flight Test 2 (Boe-OFT 2) ruimtemissie wil het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing de nieuwe Starliner ruimtecapsule optimaal demonstreren en testen zodat deze in de nabije toekomst kan worden gebruikt voor bemande ruimtevluchten. Doordat er tijdens de eerste onbemande testvlucht in december 2019 problemen opdoken waardoor de nieuwe ruimtecapsule niet kon koppelen met het ISS ruimtestation besliste Boeing een nieuwe testvlucht uit te voeren. Tijdens de eerste ruimtevlucht in december 2019 had de capsule zich op eigen kracht in een vaste baan om de aarde moeten brengen maar als gevolg van een probleem met software ging dit mis en kon de Starliner capsule zich niet vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA aanvaarde het voorstel van Boeing voor een nieuwe testvlucht op voorwaarde dat dit geen extra belastinggeld zou kosten. Boeing zette voor deze nieuwe testvlucht 410 miljoen dollar opzij. Na een vier maanden durend onderzoek naar de oorzaak van de technische problemen werd het koppelingssysteem van de Starliner ruimtecapsule vernieuwd en kreeg de software aan boord van de capsule dat de raketmotoren moet aansturen een grondige update. Ondanks de softwareproblemen kon Boeing tijdens de eerste onbemande testvlucht wel het Guidance, Navigation and Control (GNC) en het Environmental Control and Life Support System (ECLSS) van de nieuwe capsule succesvol demonstreren.
De dertien ton zware ruimtecapsule heeft aan boord ongeveer 270 kilogram aan bevoorrading en testapparatuur voor de bewoners van het ISS. Daarnaast zullen zich aan boord van de Starliner ook enkele vlaggen bevinden afkomstig van de Amerikaanse Historically Black Colleges and Universities. Net als tijdens de eerste onbemande testvlucht zal zich ook nu terug een 'dummy' ruimtevaarder bevinden aan boord van de ruimtecapsule. Deze dummy, genaamd 'Rosie the Rocketeer', heeft een gewicht van 81 kilogram en werd uitgerust met tal van sensoren zodat ingenieurs kunnen achterhalen hoe de omstandigheden zijn aan boord van de capsule tijdens de lancering of terugkeer naar de aarde. Na de lancering moet de onbemande capsule zich naar het internationaal ruimtestation ISS begeven waar de capsule zich automatisch moet aan vasthechten aan het Amerikaanse gedeelte van het ruimtestation. Indien de koppeling succesvol verloopt, zal de Starliner ruimtecapsule vier of vijf dagen aan het ruimtestation vastgehecht blijven waarna deze moet terugkeren naar de aarde met aan boord 180 kilogram cargo. Na de terugkeer in de atmosfeer moet de capsule landen op de White Sands Missile Range in New Mexico. Na deze tweede testvlucht zal de nieuwe ruimtecapsule door NASA en Boeing onderworpen worden aan een grondige inspectie. Indien alle doelstellingen tijdens deze tweede testvlucht worden bereikt, zal de Starliner ruimtecapsule eind dit jaar voor het eerst gebruikt worden voor het lanceren van Amerikaanse ruimtevaarders.